Tips till bröllopet

Bröllopspresenter

När det är bröllop eller fest och man har många bjudna gäster som kommer så är det bra att man har förberett en plats för presenter och kort. Den bästa platsen är nära ingången så att gästerna slipper bära på presenter och kan börja mingla direkt. Ofta kommer gästerna med vackra kort med personliga meddelanden eller pengar i. Beroende på vilken stil man har kan man ha en korg, låda eller varför inte som på bilden en liten resväska som gäster kan lägga kort i. På det här sättet behöver man inte oroa sig för att små kort kommer bort bland alla andra presenter.

Tips till bröllopet

Om du har tur kanske din gamla mormor har en sådan här söt väska liggandes annars kan du leta i vintage eller second hand butiker. Varför inte klä väskan med bokstäver i ballong eller annat material? Du kan fästa det med dubbelhäftande tejp. Bokstäver kan du hitta på Partykungen. Kanske ett uppblåsbart brudpar ovanför väskan. 

Brudpar i ballong
Brudpar i ballong
199 kr

Ett annat tips är att ha en liten tejphållare nära till hands för att tejpa fast alla lösa kort till paketen så att man kommer ihåg vem som gav vad och kan tacka ordentligt.


Tips på bröllopspresenter att önska sig

När det gäller bröllopspresenter så finns det mycket man skulle vilja få men ändå kan det stå still när människor frågar. Varför inte göra en egen webbsida om ert bröllop eller bara er önskelista på bröllopspresenter som ni kan presentera med bild och var det går att köpa dem. Lite tips på presenter kommer här:

Brudpar virkade

Brudpar virkade
Se hur du virkar ett brudpar till bröllopet

Brudbukett & blommor

Blommor är oftast dyrare i större städer. Ni kanske kan få flera buketter för samma pris som en brudbukett i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Bor du i Malmö kanske du skall åka till Eslöv eller Landskrona. Kanske du sparar flera tusen kronor bara på det. Ring runt till andra städer och kolla priser.

Brudbukett

Checklista innan besök i blomsteraffär
  • Vilken form? Rund, droppformad brudbukett ?     
  • Om ni skall ha fest vilken miljö är det i?
  • Tema på bröllopet? Färger mm.
  • Hur ser kläderna ut? Vilken stil? Bild är alltid positivt. 

Blommor är trevligt och höjer bröllops stämningen. Dom kan återkomma på många olika ställen på bröllopet.
  • Knapphålsblomma till brudgum, marskalk, pappa?
  • Tärnbukett, blomarmband till tärna
  • Bordsdekoration
  • Brudbåge
  • Bildekoration
  • Altarblommor och övrig smyckning i och utanför kyrkan
  • Dekoration till bröllopsnatten
  • Hårblommor
  • Brudbukett
  • Rosblad att kasta i stället för risgryn
  • Dekorera en toalett i bröllopslokalen med lite blommor. Väldigt uppskattat.

Bröllopsstickers

Små tips till bröllopet

  • Utanför festlokalen kan ni placera en tavla där gästerna kan se vilket bordsnummer dom är placerade runt. Väl där får dom hitta sin plats runt bordet.
  • Som kärleks förklaring kan ni välja var sin hemlig låt som en inhyrd sångerska/sångare sjunger till din älskade.
  • Gör ett videorum där gäster kan gå in och spela in sina hjärtliga gratulationer till er. Som en filmad gästbok
  • Ett fotorum/bås är ett riktigt roligt sätt att spara bilder från hela kvällen och festen. Utanför rummet lägger man peruker, masker, lösnäsor, roliga glasögon och hattar. Och sen berättar ni för gästerna ni att de ska gå in där minst en gång under kvällen, gärna supermånga gånger. Fotona från rummet/båset är perfekta i en liten fotobok. Ett underbart minne från en speciell kväll. Bygg ett bröllops foto bås Instructables
  • Sätt upp en fotovägg av era år tillsammans som gästerna kan titta se på er bröllopsfest
  • Hyr in en konstnärs elev som sitter och tecknar av dina gäster
  • Tips till bruden är att ta med bekväma skor till ombyte på kvällen
  • Köp en tårtspade med era namn ingraverade. Ett minne för livet.


Bra att kunna

Köpa kläder utanför EU  Räkna ut tull & moms


Röda rosor Bröllop


Välja lokal till bröllop

För en del är valet självklart, med de flesta letar länge innan de hittar rätt bröllopslokal.
Tänk efter vad som är viktigt för er. Är det maten, servicen, priset, läget eller någonting annat?

När ni jämför olika lokaler är det bra att ta reda på:

  • Vad som ingår i priset. Be om en skriftlig offert, inklusive moms.
  • Vilken service som ingår i priset, som t.ex. dukning, städning.
  • Lämplig möblering för ert gästantal.
  • Tidigast tillgång till lokalen.
  • Om, eller i vilka delar av lokalen det kan förekomma andra gäster.
  • Vilken teknisk utrustning/ljudanläggning som ingår alt går att hyra.
  • Sluttid samt eventuella förlängningsmöjligheter.
  • Vigselmöjligheter i närheten.
  • Be om referenser från tidigare brudpar om ni känner minsta tveksamhet!

Tips bröllopslokal

Hyr en festlokal där det i hyran ingår glas, bestick och möbler. Att hyra kostar pengar och många bäckar små........


På bröllopsdagen

Om ni väljer en festlokal där ni själva ordnar med bröllopsmat och servering. Se till att ni själva har så lite som möjligt att göra dagen innan och på bröllopsdagen. Förbered i så god tid som möjligt och delegera!

När bröllopsdagen väl är inne går den allt för fort, så se till att ni är utvilade och kan njuta av den så mycket som möjligt.


Gästpresent till bröllop

Leta upp en gammal tapet från någons vind eller på en loppis.
Gör små askar och lägg lite choklad i dom och lägg som små presenter till gästerna.
Annars köp dem här söta presentpåsarna.


Statistik bröllop

Åtgång av diverse saker på ett bröllop


Så här säger systembolaget:

- Om festen varar länge räkna med att det går åt mera dryck. 
- Om det är varmt och sommar går det oftast åt mer öl och vitt vin. På vintern är rött vin mera populärt. 
- Om du serverar dina gäster går det åt mindre än om de får fylla på i sina glas själva. 
- Om du får drycker över kan du lämna tillbaka dem till Systembolaget. Spara kvittot och vänta inte längre än två veckor, som är tidsbegränsningen på öppet köp.


Alkoholfritt och vatten till bröllop

Det är viktigt att komma ihåg de som vill dricka alkoholfritt och att alltid erbjuda vatten.


Lathund bröllop

Trerättersmiddag

För 10 personer

Fördrink
Mousserande och vitt vin: 
2-3 flaskor

Förrätt
Vin: 2 flaskor eller Öl 33 cl: 10 flaskor 
eller Öl 50 cl: 6 flaskor

Varmrätt
Vin: 3-4 flaskor/1 box  eller Öl 33 cl: 20 flaskor eller Öl 50 cl: 10 flaskor

Dessert
Sött vitt vin: 1-2 flaskor  eller Starkvin: 1 flaska


Dryckes buffé till bröllop

För 10 personer

Vitt och rött vin:
4-5 flaskor/1 box eller Öl 33 cl: en back = 20 flaskor  eller 
Öl 50 cl: en back = 15 flaskor


Tänk på att

Servera med små glas. Det går åt mindre alkohol ifall glasen är små. Undvik allt för små glas. Använd ditt sunda förnuft.

Några exempel på genomförda bröllop

Bröllop 1

  • 88 sittande gäster 
  • 4 personer i personalen
  • 2 personer i bandet
  • 38 liter vitt vin
  • 59 liter rött vin
  • 4 liter whiskey
  • 3 liter gin
  • 6 liter vodka
  • 0,5 liter konjak
  • 2 liter Jägermeister
  • 2 liter Baileys
  • 30 liter mousserande vin
  • 40 liter groggvirke
  • 10 liter bubbelvatten

Bröllop 2

  • 80 gäster
  • 1 box vitt
  • 4 boxar rosé
  • 5 boxar rött
  • 19 flaskor bubbel
  • 14 flak öl

Bröllop 3

  • 92 gäster
  • 20 flak öl
  • 18 vinboxar (både vitt och rött)
  • 10 flaskor  champagne
  • 2 flaskor Baileys (1liter)
  • 2 flaskor konjak (1liter)
  • 50 cider


Bröllop 4

  • 11 flak öl
  • 1 flak cider
  • 5 bag in box vitt vin
  • 2 bag in box rött vin
  • 3 doodlys flaskor
  • 3 bubbel flaskor


Bröllop 5

  • 90 gäster
  • 35 flaskor rött vin
  • 20 flaskor vitt vin
  • 17 flaskor champagne
  • 1 bag in box med vitt vin
  • 8 flak öl
  • 1 flak cider
  • 1 flak mineralvatten
  • 2 flak sprite
  • 3 flak cola
  • 1 flak fanta
  • 1 flak ginger ale
  • 1 flak tonic
  • 9 flaskor smirnoff, vodka 1 liter
  • 2 flaskor gin
  • 3 flaskor bacardi
  • 3 flaskor whiskey
  • 2 flaskor tequila
  • 4 flaskor rom
  • 1 flaska conjac
  • 1 flaska jägermiester
  • 1 baileys

Och för den som funderar på att handla i Tyskland kan man titta i den tyska butiken Calle eller kika här och kanske få en prisbild om hur mycket det kan kosta.


Inbjudningskort till bröllop


Skicka ut inbjudningskort med förhållningsregler på bröllopet.
Ändra om i texten efter ert bröllop.
Allt givetvis med glimten i ögat

Först

Allergi? Meddela i samband med OSA
Det här är umgängesreglerna för er på vårt bröllop.

Detta är ett krav

Följ klädkoden som anges på inbjudan. Högtidsdräkt betyder långklänning, smoking cocktailklänning och kavaj eller mörk kostym något mer avslappnat alternativ.

Köp en klänning som du också kan använda i andra sammanhang. Satsa istället på mycket accessoarer.

På bröllop kan du verkligen klä upp dig, så passa på!  Elegant och tidlöst brukar vara ett bra riktmärke.

Kom i tid! Det är inte snyggt att stressa och jäkta och anlända svettig till vigseln. Dessutom finns det ingen anledning. Vi, alltså brudparet har planerat många månader i förväg så det minsta du kan göra är att planera din dag.

Bjud på dig själv. En god gäst bidrar till festen. Det innebär bland annat att konversera med din bordsherre, oavsett hur tråkig han är, och att dansa, även om du inte gillar musiken. Den här dagen handlar inte om dig utan om brudparet (alltså oss). Du är där för att glädja dem. Så bjud på dig själv rejält.

Om du ska hålla tal – håll det kort. Fem minuter är max. Och förbered dig, det blir bättre tal. Spontantal är en konst som få behärskar. Se till att vara en av dom eller gå en snabbkurs.

Ta med ett par ”flats” eller ballerinaskor. Det är helt acceptabelt att ta av de höga klackarna efter midnatt och sätta på något mer komfortabelt. Ja skor då alltså.......


Detta undviker vi

Överglänsa bruden genom att bära vitt eller uppträda som om du vore festens mittpunkt. Detta inkluderar även klädsel som är allt för utmanande och att flörta med brudgummen.

Flytta om bordsplaceringen eller fråga andra gäster om de vill byta plats. Det är ett bröllop, inte en tågkupé.

Ställ till en scen. Svartsjuka hör inte hemma på bröllop. Är det någon du inte träffat på länge och vill ta upp problem. Ring i morgon när allt känns bättre hmm eller kanske inte.

Prata under talen eller kommentera dem medan de fortfarande pågår är strängt förbjudet.

Att under middagen spekulera i hur mycket bröllopet kostar. Det är självklart dyrt men vill du bidra så finns en insamlingslåda på plats.

Lämna festen först – eller sist.


Beställ

se mer på Planering bröllop



Bröllopsprogram

Låt toastmaster eller någon annan framställa programmet för dagen/kvällen.

Basfakta


Bröllopets program i stolpar
Bröllopsmeny



Förslag på konversationsämne

  • Hur vet man att en penna med osynligt bläck har tagit slut?
  • Varför är det aldrig upptaget när man ringer fel?
  • Hur betalade riksbanken för sin första sedelpress?
  • Varför hade kamikaze-piloter hjälm?
  • Varför skruvar man ner volymen på bilradion när man
    inte riktigt hittar?
  • Om superlim nu fäster på allting, varför fastnar det
    inte på insidan av tuben? 
  • Om kärleken är blind, varför är det då
    så populärt med sexiga underkläder?


Intervju med brudparet (var för sig)


Börja med namn, födelseort, familj, ålder, utbildning, intressen, favoritmat o dryck, drömmar, framtidsplaner, vad man är bra på/ inte så bra på, vad som är bäst med blivande maken/makan, vad man fastnade för, första intrycket, bästa minnet, förväntningar på äktenskapet... på det sättet har bröllopsgäster som kanske inte känner endera parten så jättebra möjlighet att få veta lite mer om dem! 

Tips

I programmet kan man skriva in namnet på alla gäster samt lite rolig om dem och vad deras förhållande till brudparetär. Syster eller arbetskamrat. Uppskattas av gäster som inte känner igen alla!


Sånger

Skriv in sångtexter så att alla kan hänga med.


Gemensamt tal till bröllopet

”Du får tillsammans med alla andra gäster tillfället och äran att hålla ett gemensamt tal till brudparet. Avvakta värdparets signal, följ deras exempel och gör följande:
1.Knacka i glaset och res dig upp.
2.När alla rest sig: HARKLA DIG TYDLIGT, och vänd blicken mot brudparet.
3.Håll följande anförande:
”Kära brudpar!” (Kort paus)
”Inte för att vi är några talare” (Lätt hostning)
”men vi vill ändå säga några väl valda ord denna högtidsdag.” (paus)
”Det är en stor” (upp på tå och vicka fram och tillbaka)
”glädje att dela er gläde” (skratta lätt) ”denna högtidsdag”.
”Vi” (slå ut med handen)
”tycker att det är fantastiskt att få vara med när ni knyter äktenskapets förtroliga band” (paus, riv dig i huvudet och harkla dig)
”Det är ett” (väg lätt på tårna)
”stort beslut att ingå äktenskap och vi gratulerar er till detta beslut” (paus)
”att” (dröjande och med eftertryck)
”att ingå i det äkta ståndet.” (paus, nicka förnöjsamt)
”Vi vill därför utbringa ett fyrfaldigt LEVE för brudparet,
DE LEVE” (Slå ut med armen fyra gånger)
HURRA! HURRA! HURRA! HURRA!”




Se förslag på bröllopsprogram

Bröllopsprogram 1




Toastmaster

Lite riktlinjer och förberedelser

Skaffa adresslista på de bjuda:
Då kan du göra ett eget utskick där du uppmanar gästerna att skicka texter eller sånger till dig, alternativt att dina kontaktuppgifter finns på inbjudningskortet gästerna fått. Öva på dina tal, sånger etc.



Toastmasterns uppgifter

Det kan vara den avgörande faktorn om det blir en bra fest. Det kan vara en eller flera som har denna uppgift.


• De presenterar talarna och ger dem ordet
• De skapar en bra talarlista, och ger talarna tidsregler för talen
• Blandar mellan tal och upptåg och andra saker som höjer feststämningen
• De läser upp eventuella telegram till jubilaren eller annat intressant
• Leder allsång, och ingen sångledare finns.
OBS! kommunicerar med matstället/lokalen för planering av tal mm. så det inte krockar



Vid bröllop så ordnar toastmaster dessutom...

• Att gästerna har ris/blomblad att kasta på brudparet efter kyrkan
• Ombesörjer att brudparets transport från kyrkan finns framme
• Fixar champagne och glas till transporten
• Roar andra med att hänga konservburkar, skor etc. under bilen brudparet skall åka i Ballonger på bakluckan och givetvis skylt med texten "Nygifta" på



Toastmaster under festen


• Var först på plats och se till att allt är under kontroll.
• Hälsa tidiga gäster välkomna
• Drinkar skall finnas och alla skall kunna ha något att dricka när skål utbringas
• Vid bröllop, be brudparets föräldrar eller kanske någon annan vän eller släkting utbringa Brudparets skål.
• Ombesörj att alla hittar förteckningen över bordsplaceringen
• Alla ska hitta sin plats vid middagen, hjälp värden här.
• När alla finns på plats markerar toastmaster att de kan sätta sig.
• Berätta redan innan alla börjat äta var toaletter finns, om man får röka osv.
• Se till att ingen håller tal vid maten.  Läs gärna telegram under tiden som gästerna äter och en kortare sång då och då passar också bra till maten.  Några skålar passar bra - stämningen lättar ofta när gästerna fått i sig en mindre mängd alkohol.
• Vid eventuell presentöppningen placerar du Jubilaren/Brudparet väl synlig på en stol alt stående.
• Klipp bort snören på paketen, ge paketet till den/dem som hyllas och toastmaster läser eventuellt upp korten.
• En person får i uppgift att skriva ned vad varje gäst ger, så att denna information inte tappas bort.
• Toastmaster påannonserar gärna mot slutet av desserten att efter maten blir det dans och eftersom han följer etiketten bjuder han upp sin bordsdam. (Det är en liten "pekpinne" till herrar som inte vet bättre)



Kvällens talare och talordning vid bröllop


• Välkomsttalet hålls av toastmastern. Förr var det oftast brudens far, eftersom han betalade för bröllopet. Idag betalar oftast brudparet för sitt bröllop, eller tillsammans med brudens och brudgummens föräldrar. I sådana fall kan det vara lämpligt att låta toastmastern hålla välkomsttalet.
• Efter välkomsttalet håller brudens far ett tal, främst till sin dotter men också till brudparet. Idag följer vi inte traditionerna så strikt. Det viktiga är att det passar brudparets önskningar. Jubilaren/Brudparet, bjuds in av toastmaster i slutet av kvällen, för att hålla ett tacktal.


Bröllopstips

Brudklänning

Ida Cederberg Tips efter olika tjejers kroppsform

Brudklänningar Ta mått så här till din brudklänning


Hitta din kyrka

Kyrkokartan Hitta din kyrka bland 3600 st kyrkor i Sverige


ANNONS

Frackguidens logga